onsdag 3 november 2010

Deli varje dag.

And so. I eftermiddags beställde jag en Deli-macka med Pepperjack Cheese och Honey Turkey. Jag skulle egentligen haft en annan turkey, men killen i Delin pratade bara spanska och höll upp en annan turkey och log världens största leende – och vem är jag att vara petig med turkey när jag står i New York, I Delikillens hemkvarter, med en sol som lyser utanför och East River flyter några hundra meter bort med Manhattan på andra sidan? Nej, jag är ingen alls att vara petig med turkey en dag som den här, så jag sa "Yes please, Honey Turkey is what I want!" Delikillen värmde mackan medan jag tittade mot en kundtoalett som hade en gulnad "Out of order"-skylt på sig, och visst hade den alltid varit Out Of Order, jag vill tro det och jag vill inte ha det på något annat sätt. Kundtoaletten var trasig för alltid och jag fick till slut min macka, en stor en, sa "Good Day to you, sir!" och han förstod det och log igen. Sedan gick jag ut på gatan och tog ett jättebett, och givetvis, det var den godaste mackan jag någonsin ätit.

Istället för extranummer kraxade Jonathan Richman ur sig en kort dikt som extranummer, igårkväll på The Bell House i Brooklyn:

"The question is: what is the meaning of life?
The answer is: a warm day on a field with a soft wind that blows through your hair.
The real question is: who wants to know?"

Och så gick han av scenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar